Gründerakademiet

illustrasjonsbilde_mannmøte-1-e1457009659517-2000x400_c

Fabrikken Næringshage utvikler en nettbasert læringsplattform for etablerere.

I 2015 utfordret Siva sine 46 næringshager til å utvikle nye verktøy og metoder for nyskaping. Fem prosjekt ble plukket ut, og Gründerakademiet var et av dem. Det treårige utviklingsprosjektet skal resultere i et etablererverktøy som kan brukes av innovasjonsselskaper i hele landet.

fabrikken– Gründerakademiet er kurset som skal hjelpe etablereren som har vilje og evne til å starte egen bedrift, ett steg videre, sier Ivar Tjønsø, forretningsutvikler i Fabrikken Næringshage.

Dette er Gründerakademiet:

  • Digitalt verktøy for etablererveiledning etter «flipped classroom»-modellen for læring
  • Treårig utviklingsprosjekt ledet av Fabrikken Næringshage
  • Utvikles i samarbeid med innovasjonsselskaper fra hele landet
  • Prosjektet er finansiert av Siva

– Av erfaring ser vi at et slikt kurs kan gi fokus og retning for etablereren. Vi kan både stille de globale spørsmålene omkring behov og løsning, men kan også tilby konkrete tips og råd omkring praktiske gjøremål som er relevant i en oppstartsfase.

Flipped classroom

«Gründerakademiet» blander fysisk oppfølging med interaktive læringsverktøy etter «Flipped classroom»-modellen som brukes i undervisning. Tanken er at etablereren bruker en nettjeneste til individuell forberedelse, slik samlingene kan brukes på dialog rundt hver enkelt gründers forretningsidé.

ivar profil bw
Ivar Tjønsø er forretningsutvikler i Fabrikken Næringshage og prosjektleder for Gründerakademiet».

– Vi har stor tro på kombinasjonen av en nettbasert ressursbase, en ryggmarg om du vil, og den lokale samlingsbaserte oppfølgingen. Ved å bruke interaktive nettbaserte læringsverktøy vil vi kunne oppnå et såkalt «Flipped classroom» eller «Blended learning». Næringshagene og inkubatorene over det ganske land, er de perfekte veiledere i en slik modell. Vi ser også på hvordan vi kan sørge for at gründerne knytter nettverk og at kontakten mot næringshagen opprettholdes etter at kurset er gjennomført. Mange av gründerne vil ha behov for ytterligere hjelp en til en, etter endt kurs – også dette en svært sentral del av hva en næringshage og en inkubator tilbyr.

– Med Gründerakademiet ønsker Fabrikken å gjøre to ting: Gi et bedre kvalitativt etablererkurs til gründeren, og samtidig ta ned barrieren for hver enkelt næringshage og inkubator, til å gjennomføre etablereropplæring.

– Vi tror at en slik felles løsning vil kunne styrke vår kollektive synlighet og rolle i de regionene vi opererer, sier Helge Krøgenes, daglig leder i Fabrikken Næringshage.

Helge Krøgenes tok over som daglig leder for Fabrikken Næringshage 1. oktober 2015.
Helge Krøgenes tok over som daglig leder for Fabrikken Næringshage 1. oktober 2015.

Internasjonal forretningskultur

Helge Krøgenes vet hva han snakker om. Før han i fjor tok over som daglig leder i Fabrikken Næringshage har han jobbet mange år med forretningsutvikling internasjonalt, blant annet som eksportutsending for Innovasjon Norge i San Fransisco.  I deler av sin 11-årige «amerikareise» jobbet han for firmaet Maxware – en spinoff fra Telenor som eksporterte softwareteknologi til USA. I et intervju med Bladet Vesterålen forteller han følgende om sitt første møte med amerikansk forretningskultur:

– Det var det aller første møtet med USA og med virkelig store bedrifter. Da jeg oppga Telenor som referanse, var det ingen som visste hvem det var, humrer han.

– I Silicon Valley er det ei veldig frampå-stemning som er interessant. Når du har et nytt prosjekt, så blir du møtt med interesse. – Fortell meg mer, er omkvedet. – Fortell meg om prosjektet ditt, om idéen, hvordan du har tenkt å utvikle det. Nå har det samme begynt å skje i Norge, men det er ikke så markant som «over there», forteller Krøgenes.

I 2003 gikk han i partnerskap med en norsk oppfinner som hadde funnet opp en type gjerder til beskyttelse mot flomvann. Dette ble starten på et nytt forretningseventyr.

– Det var ikke min idé, men vi fikk gjennombrudd i USA og solgte for 50 millioner kroner i flomvern i New York fra 2011 til 2014. Det er helt unikt for en liten norsk bedrift å klare å få noe sånt til på et sted som New York, sier han til Bladet Vesterålen.

Representerer både by og land

Næringshagen på Sortland har mange jern i ilden. De er involvert i landbasert oppdrett på Andøya og et fiskemottak på Bleik. I tillegg er de gjennom Øksnes-bedriften Delitek involvert i å begrense havsøppel fra skipsfart. Gjennom «Gründerakademiet» håper de å lage et fleksibelt verktøy som kan tilpasses ulike regioner og lokale forutsetninger.

– Med oss i utviklingen har vi næringshager og innovasjonsselskap både innenfor og utenfor Siva nettverket. En flott gruppe som representerer både by og land, sier Tjønsø. Det er viktig at vi har med oss perspektiver fra byene og distriktene. Hverdagen ser annerledes ut for innovasjonsselskapet i Akershus enn den gjør på Røros, men vi har fortsatt tro på at det er mange «globale» spørsmål som må besvares uansett hva bedriften din skal holde på med, eller hvor den skal gjøre det.

Prosjektlederen avslutter med å sende en åpen invitasjon til nyskapere over det ganske land:

– Jeg vil gjerne oppfordre alle som har lyst til å være med å utvikle Gründerakademiet sammen med oss, til å ta kontakt. Jeg kan lokke med god stemning og kreative diskusjoner under workshopene, avslutter Tjønsø.

 

(Enkelte sitater i denne artikkelen er hentet fra et intervju med Helge Krøgenes i Bladet Vesterålen, publisert 3. april 2016.)