Dream big, start small! er Antoinette Bottis motto. Selv startet hun på kjøkkenbenken, men med god hjelp fra Hedmark Kunnskapspark og Kvinnovasjon jobber nå 75 kvinner på Elfenbenskysten med å dyrke ingefær til hennes bedrift.
Antoinette Botti produserer en drikk laget etter en hemmelig oppskrift fra bestemoren på Elfenbenskysten i Vest-Afrika. Sosialt entreprenørskap er hennes viktigste motivasjon.
– Jeg har bodd i Norge i 25 år og de siste 10 årene har jeg jobbet aktivt med nettverksbygging, integrering og motivasjon blant minoritetskvinner, sier Antoinette som blant annet er grunnlegger og leder av PAWA 2005-2008 (Panafrican Women´s Association i Norge), en møteplass for kvinner med bakgrunn fra Afrika bosatt i Norge.
– Møteplassen har som formål å støtte hverandre og dele erfaringer når det gjelder utfordringer vi møter i det nye samfunnet vårt, sier hun.
Sosialt entreprenørskap
I 2010 ble Antoinette valgt ut av den amerikanske ambassaden til å være med på et leadership-program i USA.
– Vi lærte om sosialt entreprenørskap og hvordan jobbe med folk på grasrota. Jeg ønsket å gjøre noe med mening og å jobbe konkret. Derfor kom jeg på ideen om å samle damer i et nettverk på Elfenbenskysten, sier hun.
Bedriften Ging ble formelt startet i 2012 da Antoinette flyttet til Hamar. Men hun fikk ideen to år tidligere.
– Jeg hadde en ambisjon om å tilby en alternativ sunnhetsdrikk til nordmenn og en visjon om å skape lokale arbeidsplasser ved å importere min kultur. Jeg er født og vokst opp på Elfenbenskysten i Vest-Afrika der bruk av ingefær som tradisjonell medisin og forebyggende medisin er vanlig, sier Antoinette som hadde en bestemor som var opptatt av naturmedisin og som brukte mye ingefær for å holde familiemedlemmene sunne og friske.
Salg på kaffebarer
– Ging eller gnamakoudji på lokalt språk (utales namakoji) betyr rett og slett ingefærdrikk. Det er en gammel tradisjonell drikk på Elfenbenskysten basert på ingefær. Alle har sin egen hemmelige oppskrift. Drikken er forfriskende, men tradisjonelt er den også kjent for sin helsebringende effekt. Ging er en 100 prosent naturlig nytelsesdrikk basert på min bestemor Mazons oppskrift, sier hun.
Hun begynte med produksjonen på kjøkkenbenken i 2011, og brukte venner som testdrikkere. Etter hvert fikk hun kontakt med Evita Espressobar på Grønland i Oslo hvor hun begynte med å dele ut drikken gratis til kundene.
– Dette ble positivt tatt imot av Evitas kunder og jeg fikk dermed lov til å levere Ging til tre av kaffebarene deres. Etterhvert tok jeg kontakt med andre steder i Oslo og reaksjonen var den samme, forteller hun.
75 sysselsatt på Elfenbenskysten
Hittil har hun kjøpt råvarene i Norge, men neste år kommer den første leveransen med økologisk ingefær dyrket på Elfenbenskysten. 75 kvinner er sysselsatt med dyrkingen.
– Jeg kjøper råvarene til dem. Kvinnene er organisert i grupper, de bestemmer selv hvor mange de skal være i hver gruppe. Gruppen dyrker et område sammen. De ordner aktiviteten selv. Vi startet nettverket dette året og det tar mellom ni måneder og ett år før ingefæren kan høstes. Fra neste år skal jeg derfor importere all ingefæren derfra, sier hun. På denne måten har hun skapt lokale arbeidsplasser og inntekt for kvinnene i Vest-Afrika.
Drikken lages av produsenter i Norge, og hun øker stadig antallet flasker som produseres.
– Vi er nå i gang med en leveranse på 5 000 flasker. Det er første gang jeg lager så mange flasker. Utfordringen er å få tak i nok råvarer mens jeg venter på ingefæren fra Afrika, sier hun.
Kunnskapspark og Kvinnovasjon
Hun flyttet fra Oslo til Hamar som et ledd i forretningssatsingen.
– Jeg var interessert i å komme i kontakt med lokale produsenter og å lære om norsk frukt som jeg kan kombinerer med det jeg har med fra hjemlandet mitt, sier hun.
– Jeg har blant annet mye kontakt med Braastad gård på Nes som driver med eplemost. De ble kjent med mitt produkt og har lang erfaring med produksjon, sier hun.
Hun mener flyttingen til Hamar er en av grunnene til suksessen.
– På Hamar har jeg fått hjelp av Innovasjon Norge, Hamar Region Utvikling og Hedmark Kunnskapspark. I kunnskapsparken har jeg kommet inn et faglig miljø. Jeg har fått hjelp til å starte bedriften. De hjelper meg med skriving, søknader og kalkyler. Jeg har også fått hjelp til alt som har med Tollvesenet å gjøre. I tillegg kobler de meg mot restauranter og produsenter, og tipser meg om steder hvor jeg kan markedsføre Ging. Det har vært fantastisk god hjelp, sier hun.
Hun er også med i Kvinnovasjon.
– Det har vært veldig nyttig å være med i nettverket av kvinnelige gründere. Mange av dem har lang erfaring og jeg har lært mye av dem, sier Antoinette.
Gjennom Kvinnovasjon er hun med i et salgs- og markedsføringsoppfølgingsprogram. Det er en målrettet oppfølging av utvalgte gründere, og Antoinette er en av ti som er blitt plukket ut til å være med.
Ny design
– Jeg fått mye hjelp, veiledning og støtte. Dette har betydd enormt for meg. Ging kommer snart med en ny emballasje som vil løfte produktet og gjøre det synlig på markedet. Ging er på riktig vei takket være disse ordningene, mener hun.
Hun har forventninger til den nye designen på flaskene.
– Designen har veldig mye å si. Produktet er unikt, og aktuelt når vi snakker om helse, men hvis produktet ikke kan fange øynene i en butikk, så selger det ikke. Design er vesentlig for å fange kundene. Øynene må kjøpe først, sier hun.
Hun har møtt mange utfordringer underveis.
– Ging et nytt produkt på markedet. Det betyr at det må markedsføres på en riktig måte. Dette krever mye tid og ikke minst penger. Man trenger også folk rundt seg som har erfaring med å drive bedrift i Norge, og som har både tid og vilje til å gi råd, sier hun.
Vil vokse
Hun sier hun har lært veldig mye siden starten. Det har vært noen overraskelser med å drive bedrift.
– Jeg trodde det var nok å lage og selge Ging, men det er mange lover og regler man må forholde seg til. Det er også mye skriving, regnskap, rapportering osv. Det er ikke lett, men jeg lærer mye, sier hun.
I dag selges Ging i en rekke kafeer og serveringssteder, men hun satser på videre vekst innenfor flere områder.
– Jeg ønsker direkte salg til forbruker og jobber derfor å selge drikken gjennom dagligvarebutikker i hele landet. Vi har også ambisjoner om internasjonal lansering. I tillegg jobber vi med andre smaker i Ging-serien som skal komme på markedet fra neste år av, sier Antoinette Botti.
Her er hennes tips til de som lurer på å starte for seg selv:
* Tro på deg selv!
* Ta sjansen!
* Dream big, start small!
Les mer om Hedmark Kunnskapspark
Les mer om Kvinnovasjon
Tekst: Elisabeth Breien Ellingsen