Bygger merkevare rundt leirbålet
– Uten bistand fra Steinkjer Næringsselskap og T:lab, ville jeg nok ikke ha satset videre på ekspedisjonslivet etter turen i Canada, sier Jens Kvernmo.
Publisert 11.03.2022
Da koronaviruset førte til nedstenging av samfunnet, mistet han inntektsgrunnlaget sitt. Men pandemien ga også en gyllen mulighet til å tenke nytt og digitalt. Sammen med gode samarbeidspartnere i innovasjonsmiljøet har villmarkingen funnet nye forretningsmuligheter som gjør at han kan dyrke drømmen om et liv tett på naturen.
Nye forretningsmuligheter
For mange nordmenn er Jens Kvernmo kjent gjennom NRK-serien “Jens i villmarka”. Her har han tatt seerne med på tur til Sylan, på hans første tur med hundespann, og en krevende tur på over ett år i den barske villmarken i Canada.
– Vi har vært i kontakt med Jens siden 2018, men hver gang vi skulle gjøre noe konkret for å organisere et firma for ham, stakk han på tur, smiler Gunn Tangstad i Steinkjer Næringsselskap.
Da Jens kom tilbake fra Canada i november 2019 tok de opp kontakten, og med koronaens inntog fikk de for alvor både tid og anledning til å jobbe sammen. Mellom villmarkseventyrene livnærte Jens seg nemlig på foredrag. Han gjorde det meste selv. Bookingforespørsler svarte han ut når han hadde internett. Mye ble gjort gjennom kjennskap og vennskap.
– Målet var å hjelpe Jens å få flere ben å stå på, og bidra til at han kunne drive med det han liker aller best; nemlig å være på tur. I tillegg har vi jobbet for at han skal kunne leve av turene, forteller Tangstad.
Personen som produkt
Sammen har de utviklet nye konsept som blant annet streamede liveshow og digitale foredrag. I tillegg har Jens fått en avtale med NRK om podcasten “Skitprat med Jens og Isak”, som hadde premiere for kort tid siden. Tangstad koblet også på T:lab, som tok Jens inn i inkubatorprogrammet sitt og satte fart. Sammen med Steinkjer Næringsselskap og Pretor Advokat har Siva-inkubatoren bistått villmarkingen med å etablere et aksjeselskap og få på plass rutiner for et management.
– Prosjektet er helt annerledes enn noe vi har jobbet med tidligere. Jens er selv produktet, og hans fokus på å være ekte og leve av naturen er så utrolig sterkt, forteller inkubatorleder Anne Peggy Møller i T:lab.
Det har i praksis betydd en hårfin balansegang mellom å bygge tillitt, og det å pushe på for å tenke forretningsutvikling i selskapet. Blant annet har prising av foredrag vært et tema.
– Jens har priset foredragene sine veldig forsiktig. Gjennom vårt arbeid og våre undersøkelser er inntekten for en times foredrag nå mer riktig sammenlignet med andre, og i forhold til hva markedet er villig til å betale, sier Møller.
En stødig merkevare under bygging
Resultatet er at Jens i dag er en godt betalt foredragsholder som kan tjene på innholdet i sine ekspedisjoner og dra på nye turer. Siva-inkubatoren har også bistått i forhandlinger med NRK om både podcasten og en ekspedisjon hvor de nå reiser på tur med fullt produksjonsteam. I tillegg jobbes det med å få enda bedre avtaler med statskanalen. Betingelsene ut over selve salæret er gjennomgått for å sikre at Jens er godt ivaretatt i samarbeidet med en så stor aktør.
– Vi har bygget et system for management, og fått strukturert Jens sin jobbing når han er hjemme. På den måten kan han kan tjene penger mens han er på turene sine, forteller Møller.
Hun understreker at dette fortsatt er i prosess, men inkubatorlederen føler de er på god vei til å skape en merkevare som står støtt for Jens Kvernmo. Utfordringen har vært å bygge tilliten til en person som helst vil være på tur alene, og som selv ikke synes at han er verd store penger for sitt publikum.
– Dette har vært utrolig lærerikt. Samtidig har det vært krevende og morsomt å lære hvordan denne type business fungerer. Samarbeidet med NRK har også vært spennende. Her ser vi at det å komme fra en annen bransje er veldig nyttig inn i Jens sin verden, men også i møtet med NRK, forteller Anne Peggy Møller.
– En veldig spennende erfaring vi har gjort oss gjennom dette arbeidet, er at veldig mange i lignende bransjer ikke har noe system for management/oppfølging. Her ligger det nok et stort potensial i å profesjonalisere, sier inkubatorlederen.
Sivas inkubasjonsprogram
T:lab er en av 33 Siva-inkubatorer som sammen med næringshager, katapult-sentre, innovasjonsselskaper, samt innovasjonssentre og industribygg utgjør en nasjonal infrastruktur for innovasjon og næringsutvikling.