Sosiale medier sørget for gründer-suksess

TrineLohne

– «Trine på Gården» hadde ikke vært den suksessen det er uten sosiale medier, fastslår Trine Lohne. Hun satser spesielt på Facebook og Instagram.  

På en idyllisk gård i Søgne, vest for Kristiansand, lager Trine Lohne og hennes fem medarbeidere kortreist mat tuftet på lokale mattradisjoner. Bedriften har blitt en stor suksess. Og Trine har ikke tenkt å gi seg med dette. Men før vi ser på fremtiden, tar vi en reise bakover til starten. Det er bare ett år siden.

Trine Lohne hadde 27 år i matbransjen bak seg. Hun hadde tre fagbrev og jobbet som lærer i matfag. Men mulighetene i hjembygda – med landbruk og sjø – gjorde at Trine tok steget og startet egen bedrift.

– Jeg kommer fra ei bygd med 11.000 innbyggere, et kvarter fra Kristiansand. Da jeg var liten var det 4000 innbyggere. Mange av de som flyttet til Søgne visste ikke noe om lokale mattradisjoner. Så jeg tenkte at kanskje vi kunne ta tak i det. Mange landbrukseiendommer sto og forfalt. Jeg ville sette Søgne på matkartet, sier hun.

De beste råvarene

En bondegård like ved Trines hus var til leie. Så hun leide den og startet firmaet Trine på Gården (Trines Gourmet AS ) høsten 2012. På gården driver hun ikke gårdsdrift, jordene er leid ut til en gårdbruker som dyrker poteter. Men i gårdshuset har Trine bygget kjøkkenet sitt hvor hun lager mat og holder matkurs.

Hun sylter og safter etter de gamle tradisjonene, hun har planer om å lage ost og kommer før jul med selvbrygget øl. Og hun lager pinnekjøtt fra villsau, uten nitritt. Hun produserer sjokolade og lager konfekt. I tillegg til mye mer.

– Vi lager ekte mat etter gamle oppskrifter, men med ny og moderne vri. Vi jobber med råvarer fra gårdene i bygda. De beste råvarene, sier Trine og forteller at det første driftsåret har ført til en økning i driftene på gårdene.

– Jeg er en «bybonde og kan ingenting om landbruk og gårdsdrift».  Jeg  vil bare ha råvarene. Men bøndene kan dette. Jeg tror det er en bra blanding. Kokken som kommer inn på gården, sier Trine som får leveranser fra flere gårder.

– I tillegg holder jeg matkurs. Jeg vil bevisstgjøre folk på hva de spiser. Mat er ikke bare noe vi spiser for å holde oss i live, mat er kultur, mat er historie.  Alle kursene har venteliste, sier hun.

Maulemat

Maten leveres som catering. På menyen står blant annet maulemat, som er Trines lokale vri på tapas. Focaccia kalles skuffebrød.

– Vi leverer catering både til bedrifter og privatpersoner i kommunene rundt Søgne, og har fått mange gode tilbake tilbakemeldinger på cateringen, sier hun.

Trine på Gården har også gårdsbutikk, med mulighet for å sette seg ned og få noe å bite i. Hun startet med kafedrift, men med bare plass til 16 gjester var det ikke lønnsomt. Derfor sluttet hun med kafeen. Slik blir det inntil hun eventuelt får større plass.

I gårdsbutikken selges alt som er syltet, saftet og hermetisert. Hermetiserte pærer, solbærsaft, tomatmarmelade, knekkebrød og havrekjeks. I tillegg til mye annet. Blant annet 50 brød om dagen. Melet kommer fra en gammeldags steinmølle og er for det meste økologisk.

Firmaet sysselsetter fire årsverk i tillegg til to som er på arbeidstrening fra NAV.

– Jeg har ansatt voksne damer med god erfaring med mat. De er alle fra Søgne og er vokst opp med samme tradisjoner som meg, sier Trine.

Aksjeselskapet ble startet i november i fjor. I tillegg til aksjekapitalen, var det en del andre investeringer som måtte gjøres.

– Vi måtte kjøpe en del utstyr. I tillegg måtte vi bygge om et gårdshus til en butikk og et kjøkken. Jeg investerte 700.000 kroner av egne penger og fikk 200.000 fra Innovasjon Norge i etablererstøtte. I tillegg tok jeg et lån på 250.000 kroner i banken. Men omsetningen var så høy at alt vi hadde investert, var i mål til årsskiftet. Jeg skjønte fort at dette var liv laga. At vi hadde truffet riktig, sier hun.

Nettverk og sosiale medier

Pangstarten og den umiddelbare suksessen forklarer hun med at hun allerede hadde et stort nettverk innenfor matbransjen.

– Mitt nettverk visste at jeg kunne det jeg holder på med. Jeg har ikke byttet bransje. Det var Trine med 27 års erfaring som endelig startet for seg selv. Jeg hadde et godt utgangspunkt, sier hun.

I tillegg har hun brukt sosiale medier aktivt. Trine på Gården har over 2800 følgere på Facebook og rundt 450 følgere på Instagram.

– Jeg bruker Facebook for alt det er verdt. Det skjer mye mer der enn på nettsiden vår. Jeg legger ut fristende bilder og forteller litt om driften, sier Trine som har følgere fra hele landet. En del av disse kom innom i sommer da de var på ferie på Sørlandet.

– På Instagram legger jeg ut fristende bilder, og der har jeg følgere både fra Washington og Italia. Mange er spesielt opptatt av mat. De kommenterer og liker bildene. På Facebook treffer jeg ikke så mange i andre land, sier Trine som gleder seg til den første utenlandske Instagram-følgeren dukker opp som turist og kunde i gårdsbutikken.

– Jeg har vært på kurs om sosiale medier, blant annet gjennom Kvinnovasjon. På kurset sa jeg at Trine på gården ikke hadde vært den suksessen det er uten sosiale medier. De fører til at jeg når ut til folk på en måte jeg ikke kunne gjort gjennom annonser eller annet, mener hun.

Fredagsfristelser

Hun har også funnet en annen måte å oppdatere kundene på, og å gi dem et helt spesielt tilbud.

– Jeg samler mailadresser til alle kundene mine og sender dem en oppdatering hver tirsdag. Mange er nysgjerrige og vil ha siste nytt om Trine på gården, så jeg skriver om nye produkter og andre ting som skjer. I tillegg så får de en fredagsfristelse hver tirsdag. Det kan være en maulemat-tallerken. Forrige uke var det en skalldyrtallerken med fletteloff og hjemmelaget aioli.  Fredagsfristelsen kan bestilles innen torsdag klokken 12 og hentes på fredag. Du kan kjøre rett hjem og kose deg på en fredagskveld. Vi selger mellom 40 og 60 tallerkener hver fredag, til 200 kroner stykket. Det gir en god omsetning på en stille fredag, smiler hun.

Hun er ikke redd for å by på seg selv, og inviterer kundene inn med historier om bedriften. Deltakerne på kursene får se hele gården og hvordan produksjonen foregår.

– Jeg har ikke vært redd for å invitere inn andre. Vi har ikke stått med lukkede dører og ikke villet vise hva vi holder på med. Jeg har gitt mye av meg selv, det er Trine personlig. Folk kjenner Trine. Navnet er mer personlig enn bare å ha navnet på gården, sier hun.

Hun inviterer også gårdbrukerne inn. De selger eggene og honningen sin i butikken.

Snakkis og utfordringer

Hun sier at den største overraskelsen ved å drive egen bedrift har vært suksessen.

– Det har tatt helt av.  Jeg skjønner ikke at ingen har tenkt på dette før meg. Trine på Gården har blitt en utrolig snakkis. Det er hardt arbeid, jeg jobber 12-14 timer hver dag, men kundene har tatt så godt imot oss og er så positive. Jeg hadde regnet med å jobbe alene før jeg kunne ansette noen. Men dette gikk så fort. Og de som jobber her er så positive. Det kunne vært motsatt, sier hun.

Trine har også møtt utfordringer i å starte egen bedrift. De største har teknisk etat i kommunen stått for.

– Ja, de største utfordringene har kommet fra Arealenheten, eller Teknisk etat, i kommunen. De brukte over fire måneder på å godkjenne driften. Da det nærmet seg jul, og jeg sto i fare for ikke å kunne sende ut pinnekjøttet, gikk jeg til Fædrelandsvennen og fikk en stor sak på det. Det gikk ett døgn fra det sto i avisen til jeg fikk godkjenningen. Så jeg er nok bevisst på å bruke mediene, sier hun.

Senere har det dukket opp en ny sak hos Arealenheten i kommunen.

– Kommunen oppdaget en tett kommunal kum, og Trine på gården lå nærmest. Vi hadde bare holdt på i kort tid, og det er ingen sjanse for at vi kunne ha tettet den kummen. Men den saken holder vi på med fremdeles, sier hun.

– Bortsett fra det, så har det vært få utfordringer. De ansatte er flinke og stabile, og kundene er positive, sier hun.

Mentor gjennom Kvinnovasjon

Trine er med i Kvinnovasjon Sørlandet, og er veldig fornøyd med det.

– Da jeg var på intervju i Kvinnovasjon var de enige om jeg nesten var kommet litt for langt. Jeg er nok forbi en del av de tingene vi snakker om. Men det gjør ingenting, for det er trygt å se at jeg har tatt de riktige grepene. Dessuten synes jeg det er interessant å møte de andre gründerne. Vi jobber innenfor helt forskjellige bransjer, men kan se med nye øyne og komme med innspill til hverandre. Det er kjempebra, for man blir fort blind på sitt eget, mener hun.

Gjennom Kvinnovasjon har hun også fått mentorordning.

– Jeg har fått Max Hansen som har vært med å bygge den anerkjente restauranten «Måltid» i Kristiansand. Han er den perfekte mentor for meg, sier hun.

Nå planlegger Trine vekst for bedriften. På gården er det en låve. Nå håper hun på å bygge den om.

– Vi er nå i gang med søkeprosessen til et forprosjekt. Neste steg er å søke om driftsendring på låven. Vi må få en godkjent tegning og papirer før vi ønsker å kjøpe gården. Det blir en investering på 7 millioner kroner. På låven planlegger jeg å ha et større kjøkken med plass til flere matstasjoner når jeg holder kurs. I tillegg tenker jeg på selskapslokaler hvor man for eksempel kan arrangere bryllup eller ha små selskaper der folk lager sin egen pizza og drikker øl fra bryggeriet vårt, sier Trine. Planen er å gå i gang med planene så snart hun er ferdig med saken med kommunen. Målet er å ha 8 – 10 årsverk når låven er ferdig.

I tillegg er hun i gang med et forprosjekt til et nettverkssamarbeid med fem andre bønder.

– De ønsker større produksjon av litt forskjellige produkter. I tillegg jobber jeg sammen med Søgne videregående skole slik at elevene skal kunne klare å kjøpe seg små landbruk. Det er liv laga for flere produkter. Blant annet jobber vi med å få i gang en osteproduksjon på Søgne videregående, sier Trine. På toppen av det hele er det flere andre aktører som ønsker å ha del av Trine på gården som konsept.

Med alle prosjektene er det ikke rart at Trine må jobbe 12 – 14 timer i døgnet.

– Dette er hobbyen i tillegg til jobben. Det går fint, smiler hun.

Her er Trines tips til deg som lurer på å starte for deg selv:

  • Det går mer penger enn det man har planlagt. Derfor må man ha en back-up et sted.
  • Noen gründere sier de er glade for å være to. Jeg er glad for at jeg er alene. Det er en styrke for meg at jeg klarer dette alene. Dette er mitt. Men jeg har støtte fra familie og venner. Og jeg har satt ned en arbeidsgruppe. Den består av noen som jobber med salg, eiendomsutvikling – og andre bransjer. I denne gruppen tar jeg opp en del problemstillinger, og får synspunkter.
  • Det å være med i Kvinnovasjon er kjempebra. Det har vært bra for meg at det finnes slike kurs og nettverk som man kan være med. Man blir fyrt opp litt på sånne samlinger. Alle har godt av det.
  • Jeg har dager på kalenderen som jeg krysser helt av og tar fri. Vanligvis må jeg alltid ta telefonen når den ringer, og svare raskt på mail.  Det er viktig å ta noen pauser og ta vare på familie og venner. Man må ikke bare jobbe og jobbe.
  • Stå på! Det er bare å gi jernet. For å starte for seg selv må man ha en stor arbeidskapasitet.

Les om tidligere månedens gründere!

Tekst: Elisabeth Breien Ellingsen. Foto: Budstikka