Amerikanske Amogy: På Stord avkarboniseres internasjonal skipsfart med ammoniakk
På Stord finner vi Energy House (SENC), en verdensledende testfasilitet for nye energiløsninger til maritim sektor. Der testes nå en reaktor med en amerikansk løsning som omdanner ammoniakk til hydrogen som kan brukes i brenselceller. For maritime fraktefartøy kan dette bli en viktig løsning i en avkarbonisert fremtid til havs.
Publisert 23.10.2024
Fire studenter ved amerikanske MIT kom opp med det de syntes var en strålende idé for «grønn» skipsfart. Kvartetten stiftet i 2020 selskapet Amogy og hentet inn kapital fra kjente investorer som SK Innovation, AP Ventures, Amazons Climate Pledge Fund og Saudi Aramco Energy Ventures.
Testfasiliteter fant de litt lenger unna, nærmere bestemt hos Sustainable Energy på Stord. Katapultsenteret er en del av ordningen Norsk katapult, som forvaltes av Siva.
– Vi tilbyr et unikt senter for utvikling og testing av hydrogen- og ammoniakkteknologi. Ingen andre, verken i Europa eller i verden ellers, kan tilby fasiliteter, logistikk og kompetanse på samme sted, sier leder for Sustainable Energy, Willie Wågen.
Amogys forretningsidé sender drivstoff gjennom en mobil ammoniakk-reaktor. Crackeren (se faktaboks) henter ut hydrogen fra drivstoffet og sender det videre til en brenselcelle. De startet i det små med droner (5 kW), og fortsatte med traktorer (100 kW) og lastebiler (300 kW). For å ta det neste steget, 1 MW til havs, måtte de altså se til Norge.
– Internasjonale teknologiselskaper som Amogy er viktig for å utvikle norske verdikjeder. Det skapes norske arbeidsplasser ved etablering av en norsk avdeling, de utfordrer norske underleverandører og partnere, samt videreutvikler servicetilbydere, sier Wågen.
Amogy Norway, med hovedkontor i Stavanger, ble etablert i september 2022 og hentet inn tidligere Yara-direktør Christian W. Berg for å styre skuta.
– Det mest spennende med Amogy er at de har tatt det beste fra to verdener: Hydrogen er vanskelig å transportere og lagre om bord på et skip, mens ammoniakk er lett å transportere og lett å lagre. Samtidig er det den beste hydrogenbæreren, forklarer han.
Ammoniakk er et giftig stoff som krever god sikkerhet. Hele prosessen foregår om bord i fartøyet og er skalerbar. Amogy har imidlertid gjort en rekke tester ved Energy House som viser at hydrogenet fra crackeren faktisk kan brukes i brenselceller.
Katapultsenteret Sustainable Energy har skapt en infrastruktur for ammoniakk som også er benyttet i fullskalatest av Wärtsilä-motorer, samt Alma Clean Power, med en vellykket testing av verdens første 6 kW ammoniakk brenselcellesystem.
– Sustainable Energy på Stord har vært enormt viktig for oss, både når det gjelder bruk av testlaben og den unike kompetansen katapultsenteret innehar. Vi liker den norske modellen hvor flere konkurrerende selskap deler erfaringer på samme testsenter. Alle tjener på det, mener Christian Berg.
Slik fungerer en cracker:
Ammoniakk fungerer som bærer for hydrogen som deretter kan brukes i brenselceller til å produsere strøm. Ammoniakkcracking omdanner ammoniakk tilbake til hydrogen i stor skala. Ammoniakk-crackeren er en ovn der ammoniakksyntese-reaksjonen reverseres ved høye temperaturer. Den utskilte gassen består hovedsakelig av hydrogen og nitrogen.