Basert på sine egne erfaringer som seriegründer, investor, næringslivsleder og administrerende direktør i Siva, har Erik Haugane formulert 15 teser til inspirasjon for norske gründere.

Som gründer har du mye å tenke på. Veien er humpete og risikoen er høy. Det kan virke umulig å forutse hvem som vil lykkes, fordi gründerens personlige egenskaper ofte er vel så viktige som selve produktet eller tjenesten. Likevel har suksessrike oppstartbedrifter mange fellestrekk.
Hauganes 15 teser:
-
En gründer kjennetegnes gjennom sin lidenskap til forretningsideen.
-
Enslige gründere lykkes sjeldent – finn en eller flere medgründere.
-
Verdiskapingsforslaget må være presist og kommuniseres godt.
-
Oppfinner og gründer er to forskjellige ting. En oppfinner har kjærlighet til løsningen, gründeren har kjærlighet til markedet.
-
Forretningsplaner er en god øvelse, men er ikke et styringsverktøy.
-
Gründere har de det travelt, de er bare midlertidig i den heldige situasjonen at ikke andre forfølger samme idé.
-
Tempo undervurderes, patenter overvurderes.
-
Oppstartsbedrifter er for små til å ha hemmeligheter. Gjennom å dele og diskutere idéen med andre maksimeres idéens verdi.
-
Gründere må omgi seg med mentorer og være mottakelige for deres råd og støtte.
-
Oppstartsbedrifter styres ikke av budsjett, men av kontantstrøm kombinert med sparsommelighet – hva har de til enhver tid råd til?
-
Tidlige korreksjoner er billigst og færrest bruer brennes.
-
Skal gründere konkurrere med etablerte bedrifter må de identifisere ledige nisjer og starte der de etablerte ikke bryr seg.
-
Kunder etterspør ikke «det perfekte produkt», men noe som tilfredsstiller deres behov.
-
Gründeren må finne forretningsmodeller som får kunden og brukeren til å komme nær hverandre, helst bli ett.
-
Vær forberedt på overraskelser – grip flaksen og utnytt uventede muligheter.
Enig? Uenig? Delta i diskusjonen på vår Facebookside eller følg oss på Twitter.