Inkubator virkeliggjorde gründerdrømmen

Hanne designer og selger treningsklær for damer med former. Humor, sosiale medier og nettverk er grunnsteinene i suksessen. 

– Jeg bruker humor til alt. Vi kan jo ha det litt artig mens vi er her, smiler Hanne Gravås. Hun er utdannet sykepleier, men har drømt om å drive butikk helt siden hun var liten. Bedriftsideen kom da hun selv lette etter sports- og fritidsklær.

– Det var dårlig utvalg for store damer, og jeg ville hjelpe andre i samme situasjon som meg selv. Så jeg startet med turklær. Senere har det ballet på seg med treningsklær, sier Hanne. Slagordet for virksomheten hennes ble «Stor, stolt og sporty».

Ideen kom i januar 2010, og hun startet et enkeltmannsforetak det samme året. I 2011 ble enkeltmannsforetaket gjort om til aksjeselskapet Vær AS. 11.11.11 åpnet nettbutikken. Vinteren 2012 sa hun opp jobben som sykepleier og satset for fullt.

– Vi har klær i størrelsene 42 til 54. Men, jeg opplever også at noen leter etter noe større, så jeg jobber for å kunne levere det også. Jeg blir lei meg når jeg ikke kan hjelpe. Da kommer sykepleieren i meg fram. Jeg vil at folk skal bli hjulpet, få energi og komme seg på trening. Målet er å fremme helse gjennom klærne. Man kan motivere seg selv gjennom treningstøy. Noen har foreslått at jeg bør inkludere mat og kosthold i bedriften, men det vil jeg ikke. Jeg rendyrker fysisk aktivitet som basis for bedriften, sier hun.

Egen kolleksjon

Sammen med søsteren har hun laget en ullkolleksjon. Designet har de laget selv, mens klærne produseres i Estland. I tillegg har de laget sin egen utebukse, men har fått hjelp av en designer til dette. Prototypen er på vei, og Hanne regner med at hun snart har den i salg. I tillegg selger hun treningsklær fra danske Carite og svenske Rôhnisch, og utetøy fra Helly Hansen.

– Carite har begynt å spørre meg om råd når de skal lage nye modeller. Det er en tillitserklæring, sier Hanne.

I tillegg til nettbutikken, så reiser hun rundt med en varebil og holder salgsmøter. I hjembyen Trondheim har hun også åpnet et showrom som er åpent for kunder. I lokalet har hun også lager og kontor. Og hun møter mange fornøyde kunder.

– Jeg får nesten bekreftelse hver dag på at dette er bra. Nettopp det er drivkraften min, sier hun. Og hun selger like mye i størrelse 42 som den største størrelsen.

– Tall viser at hver fjerde dame er i målgruppa mi, sier hun.

Selskapet heter Vær AS. Det spiller på det å være seg selv, og er laget med tanke på egne kolleksjoner: uteklær fra innerst til ytterst uansett vær.

– Men det er ikke så mange som forbinder ordet Vær med sportsklær. Det ble også en utfordring med domene og nettbutikken skiftet derfor navn fra vaer.as til sportypluss.no.

Lærte mye i Kvinnovasjon

Hanne ble med i Kvinnovasjon høsten 2010, og var med i to år. Men også senere har hun deltatt når det har vært ledig plass.

– Det har vært veldig nyttig. Jeg er sykepleier, og visste ikke engang hva en forretningsplan var. I Kvinnovasjon lærte jeg mye om forretningsdrift, blant annet markedsføring og salg. Det andre som har vært viktig for meg, er nettverket. Det har vært erfaringsutveksling i ikke altfor store grupper, og jeg har kontakt med noen av dem videre, sier hun.

Gjennom LEN – Leiv Eriksson nyskapning – har Hanne fått egen saksbehandler og egen mentor. I tillegg har hun tatt noen fag på BI innenfor forretningsutvikling og forretningsforståelse. Hun har fått to stipend fra Innovasjon Norge, men resten av bedriften er finansiert med lån.

– Familien må du ha med deg hvis du skal starte noe sånt, sier hun og innrømmer at det har vært tøft. – Og det er ensomt i perioder, man jobber mye alene. Det er mange roller som skal fylles: Markedsfører og salgssjef, kasserer og lagerarbeider, sier hun.

– Likevel gleder jeg meg til hver dag. Men det tar mye tid. Man er på jobb 24 timer i døgnet i hodet. Derfor har jeg lært meg til at jeg må ta mer hensyn til kropp og helse. Det er viktig å ta seg tid til å lese en bok og å prioritere familien, sier Hanne.

Humor på Facebook

Hun har ikke brukt penger på markedsføring i det hele tatt.

– Jeg har bare brukt Facebook. Dessuten har jeg ambassadører på hver plass jeg besøker. Det er noen som har vært kunder før eller som jeg kjenner. Salgsmøtene annonserer jeg som arrangementer på Facebook, sier hun.

Humor er en rød tråd på sosiale medier.

– Bilde av bare klær gir dårligst effekt, men humor gir god effekt. Jeg legger for eksempel ut vitser om store kropper. Det er populært, og Facebook-siden spres på denne måten. Følgerne liker det ikke så godt når man forsøker å fremme salg. Jeg jobber nå med å spisse målgruppene og å definere kundens behov, sier hun.

Hun jobber også med å starte med videoblogging.

– Det skal være konkret og morsomt. Jeg vil bruke målbånd og vise hvordan de skal måle seg. Videoene skal vise hvordan man skal finne størrelse og passform. Det er mange som har det vondt på grunn av sin størrelse, og noen tør ikke å komme på salgsmøtene. Håpet mitt er at videoene kan hjelpe, sier hun.

Har blitt tøff

En av utfordringene hun har møtt, er nettopp at hun ikke når frem alle steder som ønsket.

– Det som jeg trodde var enkelt var å nå ut til legekontorene og sette igjen en brosjyre på venteværelset, men det får jeg ikke lov til. Jeg mener at dette er en hjelp for pasienter som vil ut og trene, men legene skal ikke ha noe kommersielt inn. Det samme gjelder treningssentre. Klærne er jo et hjelpemiddel til folk, og jeg konkurrerer ikke med noen, sier hun.

– Jeg har ingen erfaring med innsalg, så jeg har kanskje ikke vært flink nok til det. Når du blir avvist så begynner du å lure på om du er god nok. Men i stedet for å tenke på det, så må jeg evaluere hva jeg kan gjøre for å bli bedre, sier hun.

– Jeg har blitt tøff etter hvert, og gir aldri opp. Jeg får bekreftet fra fornøyde kunder hele tiden at det er riktig det jeg har gjort. Det er mange positive tilbakemeldinger. At en slik butikk er noe som trengs, sier hun.

Noe annet som er nytt for henne er å måtte forholde seg til et styre.

– Det er litt pussig å ha et styre å forholde seg til. De pirker jo borti det som er mitt og stiller krav. Bedriften er jo babyen min. Men jeg har vent meg til det, så det går bedre nå. Jeg bruker humor her også, og flirer litt av meg selv, smiler hun.

Store planer

Inntil videre er hun eneste ansatte i bedriften, men søsteren hennes har vært med på å designe ullkolleksjonen og er med på salgsmøtene. Planen er å ansette søsteren.

– Jeg håper å kunne ansette henne i 2015. Dessuten planlegger jeg å få flere klær i egen kolleksjon. Den gruppa jeg har nådd ut til nå er de voksne damene. Jeg kunne tenke meg å nå ut til ungdom også, fra 20 år og oppover, sier hun.

En annen ambisjon er å satse utenfor Norge.

– Vekst og internasjonalisering er noe jeg tenker på. Men det blir ikke i 2014. Først må jeg ha vekst her hjemme. Jeg tenker meg ut av Norge til Skandinavia i 2015. Dessuten har jeg drømmer om eget treningssenter med tilbud til damer i stor størrelse. Jeg skulle hatt et showrom og en butikk på Vestlandet, hvor jeg selger mye, sier Hanne.

Her er Hannes tre tips til deg som lurer på å starte egen bedrift:

  • Skaff deg et nettverk.
  • Bruk historien din.
  • Ha struktur, ikke gap over for mye.

Les om tidligere månedens gründere!

Tekst: Elisabeth Breien Ellingsen

Flere artikler