Utviklet bedrift på egen gård

teresebalsnes

Terese Balsnes ble inspirert da hun reiste jorden rundt. Resultatet ble et spennende boutique-hotell på gården i Nordfjord. Balsnes gard er en del av mat- og naturinkubatoren i Kunnskapsparken i Sogn og Fjordane.

Terese er odelsjente på Balsnes gard. Men det var ikke selvsagt at hun skulle flytte tilbake etter å ha bodd i Oslo og Trondheim noen år. Vendepunktet kom da hun og mannen Geir Holmen reiste jorden rundt i 2005 – 2006. De to var borte i åtte måneder, og på reisen kom inspirasjonen til å starte opp for seg selv.

– Det var inspirerende å bli kjent med massevis av folk. Vi bodde på mange forskjellige plasser, og det som var felles for alle plassene var at det var mange hyggelige folk der. Da vi kom hjem igjen begynte vi å tenke på at det ville være hyggelig å ha en samlingsplass samtidig som vi viste frem Norge, forteller Terese.

Det var nærliggende å tenke på odelsgården som ligger nydelig til i Nordfjord.

– Kanskje vi kunne bruke gårdshuset til noe reiselivsrelatert? Ideen utviklet seg til et gardshotell – eller et boutique-hotell som det kalles. Vi ville ta imot gjester hjemme hos oss. Da vi reiste opplevde vi at de kjekkeste opplevelsene var å bli kjent med lokalbefolkningen. Vi vil at våre gjester skal få det samme. De skal bli kjent med livet i Nordfjord – både med menneskene og med området. Da vi bestemte oss for å satse på Balsnes var dette det viktigste, sier hun.

Testet huset

Terese og mannen tok steget og flyttet til gården i 2008.

– Vi ville prøve å bo ett år i Nordfjord. På den tiden skulle vi teste ut huset og området. Vi bestemte oss, og i 2009 begynte vi oppussingen og konseptutviklingen. Høsten 2012 startet vi driften av gårdshotellet, forteller hun.

Før åpningen ble hele huset totalrenovert. De eldste delene av det 500 kvadratmeter store huset ble oppført i 1870. Senere er gårdshuset blitt bygget på i flere omganger, den siste gangen rundt 1920 – 30.

– Gården hadde ikke den standarden som folk forventer på hotell. Hvis vi skulle skape en bedrift som vi kunne leve av, måtte vi pusse opp, sier Terese.

Balsnes gard driver med kjøtt- og melkeproduksjon og er med i en samdrift av fem bruk som deler et fellesfjøs med kuer.

– Vi har ikke dyr på gården, bortsett fra noen kosedyr. Samdriften var en forutsetning for at vi kunne flytte hjem og gjøre det vi har gjort, sier hun.

Etablererstipend

Terese ble med i Alkymisten i Innovasjon Norge, hvor hun også fikk etablererstipend på 350.000 kroner. Pengene og tiden i Alkymisten ble brukt til forretningsplan og konseptutvikling. Hun fikk også en mentor. Renoveringen av huset ble finansiert med banklån. I tillegg så har de gjort mye av jobben selv. De har jobbet mange timer sammen med Tereses far, som har fungert som byggeleder og entreprenør.

Mens ektemannen har en jobb utenfor gården, så jobbet Terese 50 prosent et annet sted frem til 2010. Da sa hun opp jobben og begynte å jobbe fulltid med hotellet.

– Det var en milepæl, sier hun.

Ulike kundegrupper

Gårdshotellet har nå fire rom, og møteromfasiliteter med plass til 20-30 personer. I tillegg rommer gården en skjenkestove med plass til 30-40 personer. Maten som serveres er fra distriktet. Ideen er at gjestene skal bo sammen med familien på gården.

Les mer om Balsnes gard.

– Vi har overnatting, mat og møtelokale. Og vi har vært veldig bevisst med tanke på design. Vi har blandet en god miks av nytt og gammelt. Målet var å ta vare på sjela i huset, men samtidig gjøre det til vårt eget. Derfor er det ikke slik at man vandrer rett inn i en 1850-roman. Vi har også en del moderne designelementer, sier Terese.

I utformingen av huset har de hatt et nært samarbeid med interiørdesigner Karina Holmen.

Gjestene er i ulike kategorier, fra utenlandske turister, via bedrifter som arrangerer seminar, til daggjester som kommer innom for å spise lunsj eller middag.

– Vi serverer femretters og syvretters middag, i tillegg til dagens treretter for hotellets boende gjester. Menyene utarbeides sammen med to – tre kokker, som kommer inn på timesbasis. I tillegg samarbeider vi med en videregående skole med mat- og restaurantfag. De får trening i å lage mat, og vi får hjelp. Det er gjensidig nytte, sier hun.

Tro mot ideen

Terese er den eneste som er heltidsansatt. De andre jobber på timebasis. Men målet er å ansette flere.

– Hvordan har du gått frem for å gjøre ideen til bedrift?

– Vi har en ide som vi har vært tro mot hele veien. Det er også et råd jeg vil gi til andre. Det gjelder å stole på seg selv og sin ide, selv om andre måtte mene noe annet enn deg. Å stole på produktet sitt. Man må være sikker på at det man tar betalt for, er verdt det. Vi har brukt mange timer på produktutvikling, men da vi landet på det vi skulle være, så har vi vært tro mot det, sier Terese.

– Hvilke utfordringer har du møtt i å starte egen bedrift?

– Det som har vært det vanskeligste er at når man er gründer så har man ingen penger og skal gjøre alt selv. Jeg skulle gjerne hatt kompetanse på mye, for man må innom veldig mange ulike ting, sier hun.

– En annen utfordring er at man har så lite penger i en oppstartsfase at ikke man får gjort det man har lyst til. Tiden er også en utfordring. Man kan jobbe seg i hjel, sier hun.

Inkubator

Balsnes gard er en del av mat- og naturinkubatoren i Kunnskapsparken i Sogn og Fjordane.

– Jeg har fått mye hjelp av Marte Kjernsholen i Kunnskapsparken. Hun har nesten fungert som en mentor for meg. Det har vært veldig nyttig. Jeg fikk mye hjelp med forretningsplanen i en kritisk fase, og også med det forretningsmessige som spørsmål rundt hva vi skal tjene. Det er mye man ikke vet når man starter opp, og man er avhengig av å ha en viss oversikt, sier hun.

Gjennom inkubatoren har hun også fått kontakt med andre som holder på med det samme som henne.

– Det har vært nyttig og hyggelig. Jeg har vært med i et par år, sier hun.

Sosiale medier

I byggeperioden startet hun bloggen balsnesgard.wordpress.com hvor hun skrev om rehabiliteringen av huset.

– Alle har vært veldig positive i lokalsamfunnet. Vi hadde bloggen, og det var lurt. Alle visste at det skjedde noe her i huset og gjennom bloggen fikk folk se litt av prosessen. Da vi åpnet var det mange som hadde fulgt oss. Bloggen var veldig populær en periode, vi har hatt over 30.000 klikk over en fireårsperiode. Det er et lurt markedsføringstriks, sier Terese, som selv er utdannet innen informasjon og markedsføring.

Når vi spør hva den største seieren har vært, så nevner hun nettopp dette.

– Vi har en markedsplan som har fungert slik som vi ville at den skulle fungere. Vi har satset på digitale medier, og på mye redaksjonell omtale. Vi bruker Facebook, nettsiden vår og er med på Tripadvisor. Vi har ikke brukt mye penger på markedsføring, sier Terese.

Balsnes gard har også vært med i «Herlige hjem» på TV Norge.

– Vi har vært litt synlige. Mange er blitt oppmerksomme på at det er noe som heter Balsnes gard. Og ikke bare lokalt. På Facebook er vi veldig uformelle, og legger ut bilder fra ulike situasjoner. Facebook har tatt litt over for bloggen når vi forteller om det som skjer, sier hun.

Etter å ha vært i drift i snart ett år, er planen å fortsette i samme retning.

– Vi vil jobbe med å videreutvikle vårt gode navn og rykte. Dessuten kunne vi tenke oss å ansette en til i teamet. En person som kan være med å videreutvikle konseptet. Siden vi bor i huset selv og har små unger, er det viktig å passe på å få litt fritid også, sier Terese Balsnes.

Her er Tereses tips til de som lurer på å starte opp:

  • Du må stole på deg selv og ditt konsept. Ha tro på din ide.
  • Når man har utviklet et produkt så må man være sikker på at produktet er såpass bra at man kan ta den prisen man må ha. Du må ikke underprise produktet ditt.
  • Det er viktig å ha en samtalepartner. Jeg har mannen min og familien ellers. Alle har vært veldig involvert i planene fra begynnelsen av. Å være i en næringshage med kontorfellesskap kan også være bra.

 

Les om tidligere månedens gründere i kvinnovasjon

Tekst: Elisabeth Breien Ellingsen. Foto: Andreas Mikkel.