Å gripe de mulighetene som kommer. Det er Vivvi-Ann Huses strategi for suksess.
Vivvi-Ann Huse har bygget opp en blomstrende glassblåserbedrift i Eidskog i Hedmark. Hun vil tjene penger som kunstner og håndtverker. Og det har hun klart.
Blåst AS har to avdelinger, en i Eidskog og en i Tromsø. Vivvi-Ann eier bedriften sammen med Silja Skoglund og hennes mann Karl Øystein Gjelland. Samarbeidet begynte da Vivvi-Ann dro nordover i 2006 for å leie glasshytta mens Silja og mannen skulle være i USA i 7-8 måneder. Ekteparet hadde startet Blåst, sammen med noen andre, i 2002.
– Jeg hadde vært der i tre dager da jeg tenkte at dette var full klaff. Jeg visste at de var ute etter kompanjonger. Så jeg spurte om jeg kunne være aktuell som medeier. «Herregud, vi trodde aldri du skulle spørre!» svarte de. Og dermed ble det slik, sier Vivvi-Ann.
Stor kontrakt
– Mens de var ute på tur, dro jeg i land den største kontrakten noen glasshytte har hatt noen gang. Så vidt vi vet. Det kom en mann inn i glasshytta, og sa at han trengte noen gaver. Jeg sa at det skulle vi nok klare. Han bestilte 12.000 vinglass! Dette var en av direktørene i Sparebanken Nord-Norge, sier Vivvi-Ann.
Hun ringte sporenstreks til USA og fortalte den fantastiske nyheten.
– Fra 2006 til 2012 var denne bestillingen ryggraden vår. Det er den som har gjort at vi er den tredje største glasshytta i Norge. I fjor solgte vi vinglass for 4 millioner kroner, sier hun.
Utviklet bedriften
Etter at de fikk den store kontrakten i 2006, jobbet Blåst videre med å utvikle bedriften og øke omsetningen.
I 2008, 2009 og 2010 var de med i FRAM kultur, som er et utviklingsprogram for kulturbaserte virksomheter.
– På det tidspunktet omsatte vi for 1,6 millioner kroner i året, og vi satte oss som mål å doble omsetningen og selge for 3,2 millioner året etter. Og det klarte vi. FRAM kultur gjorde at vi fikk strukturert oss på en fantastisk måte. Vi fikk analysert oss selv og hadde en bra veileder. Det har gjort at vi har tatt de grepene som er nødvendig. Selv om vi er kunstnere og håndtverkere, så skal vi tjene penger, sier Vivvi-Ann.
Ny avdeling
Hun jobbet i Tromsø noen år, men hadde hele tiden i bakhodet at hun ville hjem til Eidskog etter hvert.
– I 2009 ringte en kompis av oss og sa at han skulle selge glasshytta si. Det gikk 40 sekunder, så takket jeg ja til å kjøpe alt. Vi tok opp lån og kjøpte alt inventar for 500.000 kroner. Dette lagret vi på låven hos foreldrene mine. I 2010 ble jeg mamma til Sverre. Samme året ringte de fra Eidskog kommune. De visste at jeg ville starte glasshytte der og fortalte at nå hadde de det perfekte lokalet for meg, forteller hun.
Hun bestemte seg for å ta lokalet som ligger en kilometer fra Magnor glassverk.
– Det er tre glassbedrifter i Eidskog, så det er et fint miljø. Vi fikk «en servert på gullfat»-opplevelse da vi ble tipset om lokalet, sier hun.
Flere ansatte
Sønnen ble født i august. Vivvi-Ann tok over lokalet i januar. 1. april 2011 tente hun ovnen i glassblåserhytta og 16. april hadde Blåst en storslagen åpning av avdelingen i Hedmark.
– Blåst har tre medeiere og to avdelinger. Jeg eier 50 prosent, Silja og mannen hennes eier 25 prosent hver, sier hun.
– Siden oppstarten har vi to glassblåsere på hvert sted, i tillegg til butikkansatte. Avdelingen i Eidskog er et produksjonssted for Tromsø. Vi har et grunnsortiment som vi lager på hvert sted. I tillegg har vi utsalg på begge steder, sier hun.
Bedriften leverer glass til en rekke store bedrifter i Nord-Norge. For de fleste av disse utvikles eget design. I tillegg selger de til kunstforeninger og har nettbutikk på Epla. De er også med i Designerkollektivet på Aker brygge hvor 22 norske designere har butikk sammen.
Griper mulighetene
– Jeg tror vår positive innstilling til livet gjør at det går vår vei, smiler hun.
– Vi griper de mulighetene som kommer og sier ikke nei til noe så sant vi har kapasitet til å gjøre det. Vi har et positivt syn på ting. Samme hvor ille det kan være så må det gå bra! fastslår hun, og forteller at tanken på å være imøtekommende og positive også gjelder når noen ber om hjelp.
– Vi sier aldri nei når det kommer noen og spør om bidrag til for eksemplet et lotteri eller sponsing. Det handler om å være snill og grei og imøtekommende, sier hun.
Hun opplever at jungeltelegrafen sprer godord om bedriften og varene.
– Vi satser på markedsføring via munn-til-munn-metoden. Service er veldig viktig for oss. Vi har strenge regler på hvordan vi håndterer kunder. Vi har funnet en måte som passer for oss. Vi skal være oss selv på en positiv dag. Når vi er flere butikkmedarbeidere på jobb, så ser vi hvem som skal ta ansvaret for hvilken kunde, hvem som har best kjemi med kunden, forteller hun.
Godt samarbeid
Vivvi-Ann forteller at hun og Silja har et godt samarbeid.
– Silja og jeg utfyller hverandre. Vi har vært heldige som har funnet hverandre. Vi har aldri kranglet på sju år og har stor respekt for hverandre. Det handler også om å la den andre få være litt sliten, for eksempel når det er mye på hjemmefronten, sier hun.
Det har vært en del utfordringer i løpet av årene de har holdt på.
– Vi jobber en del med firmakunder, og det som er utfordringen vår er at det ikke er hensiktsmessig å oppsøke firmakunder. Spørsmålet er hvordan kan vi være mest mulig synlig slik at de finner oss, sier hun. De har også funnet sin egen måte å drive glassblåseriet på i forhold til ansatte.
– Det er viktig å finne ansatte som forstår vår måte å tenke på. Vi forventer veldig mye, men så prøver vi å gi dem mye også. Ansatte glassblåsere får vanligvis ikke produsere sine egne ting, men vi lar dem gjøre det. Den som er hovedarbeidslederen den dagen er den som får laget sitt produkt, sier hun.
Designklynge i Kvinnovasjon
Vivvi-Ann er med i Kvinnovasjon, og er veldig fornøyd med programmet.
– Vi har en designklynge i Kvinnovasjon. Det er kjempebra. Vi er sju superdamer som får lufte alt vi har av bekymringer og gleder til hverandre. Dessuten gjør klyngen at vi har noen å drodle produktutvikling med. Vi møtes annenhver måned og har ulike temaer på hvert møte. Vi har nettopp vært på studietur i Helsinki. Man kunne se at rynkene forsvant i alle panner på turen. I løpet av turen skulle vi alle ta noen avgjørelser som bedriftene våre skulle påvirkes av, forteller hun.
For hennes egen del er avgjørelsene om fremtiden tatt, men hun vil ikke avsløre hva planene er ennå. – Vi har lyst til å bli bedre. Vi har blitt godkjent som inkubatorbedrift og har en ide om veien videre. Denne ideen skal vi jobbe med i inkubatoren, smiler Vivvi-Ann Huse.
Her er hennes tips til andre gründere:
- Det er kjempeviktig å ha folk rundt seg som forstår ideen din og som gir støtte, som Kvinnovasjon. Selv om man har en bra ide, så trenger man noen som dytter.
- Bli med på alt som er moro.
- Ha en fremdriftsplan med et klart mål. Når du begynner så bør det ikke gå mer enn et halvt år før du er i gang.
Les mer om Vivvi-Ann hos Hegnar Kvinner
Les om tidligere månedens gründere!
Tekst: Elisabeth Breien Ellingsen. Foto: Karen Gjermundrød